Het is een groeiend social media kanaal: Instagram. Pagina’s vol met de mooiste foto’s van het dagelijks leven waar je gemakkelijk en snel doorheen kunt scrollen. Het mooie is, dat ook jouw advertentie hier nu tussen kan komen te staan. Over het hoe en wat vertellen we je in dit artikel meer.

Waarom adverteren via Instagram?

Om te beginnen heeft Instagram 600 miljoen actieve gebruikers. 600 miljoen! Van dit grote aantal maakt de helft iedere dag gebruik van het kanaal. Daarnaast is adverteren via Instagram het goedkoopst van alle social mediakanalen. Deze combinatie maakt het ontzettend aantrekkelijk om aan de slag te gaan.

Instagram versus Facebook

Omdat Instagram onderdeel is van Facebook, lopen de twee kanalen qua gebruik soms in elkaar over en kennen ze veel overeenkomsten. Zo gaat het adverteren op Instagram via je Facebook account. Een Instagram account is niet per se nodig, maar wel handig om ook te kunnen reageren op berichten die via je advertentie binnenkomen.

Ook de doelgroep bepaling gaat hetzelfde als bij Facebook. Je geeft aan welke leeftijd, geslacht, locatie en interesses jouw doelgroep heeft en de informatie over de doelgroep komt vanuit gegevens waar Facebook over beschikt.

Bepaal je doel

Voordat je op een social mediakanaal gaat adverteren, is het aan te raden te bedenken wat je wilt bereiken met je advertentie. Kijk of je met je bedrijf één van de volgende doelen hebt:

  • Introduceren en/of verkopen van producten;
  • Naamsbekendheid genereren;
  • Volgers krijgen;
  • Acties delen;
  • Branding;
  • Genereren van leads;
  • Meer traffic naar je website krijgen.

Een advertentie op Instagram kan je dichter bij bovenstaande doelen brengen. Houd er rekening mee dat Instagram voornamelijk jonge gebruikers heeft en het een modern en informeel kanaal is. Richt jij je op B2B? Sla Instagram dan over en kijk eens naar de mogelijkheden voor het adverteren via LinkedIn.

De manieren van adverteren

Instagram onderscheidt zich naast het enorme aantal gebruikers en de goedkope advertentiekosten daarnaast door de vier verschillende manieren van adverteren:

1.     Foto als advertentie

Het beeld wordt gevuld met één foto.

2.     Meerdere foto’s na elkaar als advertentie

Het beeld wordt gevuld met één foto, maar gebruikers hebben de mogelijkheid om deze door te swipen naar de volgende foto in jouw serie. Deze methode kan handig zijn om meerdere producten in één keer te laten zien.

3.     Video als advertentie

Het beeld wordt gevuld met een video van maximaal 30 seconden.

Bij deze drie manieren van adverteren, zal je advertentie tussen de foto’s en video’s van anderen in komen te staan. Behalve de foto’s en/of video’s waarmee je wilt adverteren, kun je ook een button met een call to action toevoegen. Deze button zorgt ervoor dat prospects direct producten kunnen kopen of je pagina kunnen volgen.

Naast deze manieren van adverteren, is er nog een laatste vorm:

4.     Instagram story

Deze mogelijkheid van adverteren is vrij recent toegevoegd en bevindt zich als enige van de vier opties helemaal bovenaan de pagina. Je advertentie in de vorm van een foto of video – de story – verspringt na een aantal seconden naar de story van een ander persoon die je prospect ook volgt. Na 24 uur zal je advertentie, evenals alle andere stories, niet meer terug te zien zijn.

Een foto zegt meer dan 1000 woorden

En juist daarmee kan jij prospects via Instagram kennis laten maken met jouw bedrijf en producten. Zorg dat je foto en/of video aantrekkelijk is, een goede call to action heeft en een duidelijke boodschap overbrengt, zodat je snel de juiste doelgroep aan kunt spreken en een goede ROI kunt bereiken.

Zoek je ondersteuning of wil je gratis tips? Neem gelijk even contact met ons op!