Adverteren op Facebook, het wordt steeds vaker gedaan. Facebook is een van de weinige kanalen die bedrijven de mogelijkheid biedt om heel specifiek aan te geven op welke doelgroep je wilt focussen. Dit wordt mogelijk gemaakt door.. onszelf! Wij (op dit moment 10,4 miljoen Nederlanders) maken profielen aan waarop we veel informatie met de wereld delen. Iedereen met een profiel heeft toegang tot deze informatie, ook bedrijven. Steeds meer ondernemers bevinden zich om deze reden op Facebook.

Is het adverteren op Facebook makkelijk?

Ja, Facebook maakt het voor ondernemers ontzettend makkelijk om snel en doelgericht aan online marketing te doen. Geef je budget aan, bepaal je doelgroep en kies een mooie afbeelding om de interesse te wekken als je doelgroep door de tijdlijn heen scrolt. Facebook doet de rest.

Interessante opties

Natuurlijk kun je veel meer doen dan dat. Naast de standaardmogelijkheden die Facebook biedt om te segmenteren: leeftijd, locatie, interesses enz., biedt het kanaal ook de volgende mogelijkheden:

  • E-mailadressen waar je al over beschikt, kun je importeren en (her)gebruiken voor je campagne;
  • Als je ā€˜vergelijkbare doelgroepenā€™ kiest, vind je gemakkelijk meer potentiĆ«le klanten. Facebook zoekt met deze optie profielen aan de hand van dezelfde interesses en kenmerken als de doelgroep die jij al eerder hebt geselecteerd;
  • Voor ieder marketingdoel is een advertentie aan te maken. Meer producten verkopen? Meer likes voor je bedrijfspagina? Meer bezoekers naar je website? Vink je doel aan en laat Facebook jouw advertentie vormgeven;
  • Je krijgt inzicht in je doelgroep, waardoor je meer mensen kunt bereiken. Dit werkt als volgt: je ziet dat 1.000 van de 4.000 mensen uit je doelgroep pagina A en B of evenement C leuk vinden. Jij gaat naar pagina A en B, meld je aan voor evenement C en vindt daar meer potentiĆ«le klanten waarop je je advertentie kunt gaan richten.

De Facebookpixel

Een vrij geavanceerde en zeer nuttige functie van het adverteren via Facebook is de Facebookpixel. Deze code plaats je op je eigen website, waar deze bijhoudt hoeveel mensen er via jouw Facebookadvertentie op je website terecht komen.

Veel mensen verlaten je website na het bekijken van een bepaalde productgroep. Zonder de Facebookpixel zou je niets meer kunnen met deze doelgroep, maar de pixel maakt het mogelijk precies aan deze mensen te adverteren over de productgroep die zij eerder bekeken hebben.

Vergelijkbare doelgroepen

Weet je nog? Deze kun je ook toepassen met de groep die uit de Facebookpixel is gekomen. Als je deze toepast, wordt er gezocht naar personen die dezelfde interesses hebben als de groep die jouw website heeft verlaten na het bekijken van een bepaalde productgroep.

Superhandig

Onder het kopje ā€˜rapportenā€™ kun je gemakkelijk een overzicht terugvinden van de hoeveelheid likes, weergaven, maar ook bijvoorbeeld het bereik van je advertentie. Dit is het grote voordeel ten opzichte van offline marketing, waarbij het ontzettend lastig is inzicht te krijgen in statistieken.

Wat zijn de nadelen van het adverteren via Facebook?

  1. Je doelgroep is niet perse op zoek naar hetgeen wat jij biedt. Ze vragen er niet om, hebben het misschien al of zijn niet specifiek op dit moment geĆÆnteresseerd.
  2. Wil je Ć©cht goed worden? Dan dien je wel wat skills te hebben of veel tijd te besteden aan het uitvogelen van alle mogelijkheden.

Zoek je ondersteuning of wil je gratis tips? Neem gelijk even contact met ons op!