Met wereldwijd meer dan 450 miljoen gebruikers is LinkedIn hét sociale media platform om op te adverteren. Het verschil ten opzichte van andere sociale media wordt gevormd door het zakelijke aspect, wat voornamelijk voor B2B-advertising zeer interessant is. De selectie van je doelgroep gaat dan ook aan de hand van opleiding, werkervaring, functie, niveau, de bedrijfsgrootte en meer. Dit maakt het makkelijk om je heel specifiek te richten op jouw doelgroep, zoals bijvoorbeeld nieuwe eigenaren van IT-bedrijven in de MKB-sector of juist universitair opgeleide psychologiestudenten met een PHD.

Type advertentie

Maar voor welk type advertentie ga je? LinkedIn biedt twee verschillende mogelijkheden:

  1. Sponsored content: de advertentie verschijnt als een normaal bericht tussen de andere gedeelde of gelikete berichten van je contacten op de tijdlijn;
  2. Text Ad: de advertentie verschijnt in een advertentiebalk aan de zij- of bovenkant van de pagina.

Verschillen tussen sponsored content en text ads

Reclame

Sponsored content is een soort verborgen reclame waarbij potentiële klanten je advertentie in hun feed voorbij zien komen, zonder dat ze het idee hebben ongevraagd benaderd te worden. Omdat opvallende advertenties vaak als vervelend worden ervaren, lijkt sponsored content de perfecte oplossing. Echter is er een keerzijde. Bij Text Ads ziet de prospect duidelijk dat het om een advertentie gaat. In eerste instantie misschien vervelend, maar áls je prospect dan klikt, is het hoogstwaarschijnlijk omdat hij écht interesse heeft in wat jij in je advertentie verkoopt. Je kunt er dan ook vanuit gaan dat je conversie hoger is wanneer je adverteert via Text Ads.

Bereik

Daarnaast moet niet vergeten worden dat sponsored content uitsluitend getoond wordt op de homepage. Als iemand van zijn feed afgaat, verdwijnt de sponsored content direct uit beeld. De Text Ad daarentegen blijft zichtbaar op elke pagina, waardoor deze veel meer bereik heeft.

Wat is je doel?

Welke van de twee je moet kiezen, hangt ook af van wat je wilt bereiken met je advertentie. Wil je meer volgers, product- en naamsbekendheid? Ga voor sponsored content. Hierbij heeft jouw doelgroep namelijk de mogelijkheid om direct je pagina te volgen. Bij een Tekst Ad hebben ze deze mogelijkheid niet. Wil je potentiële klanten naar je webshop leiden om zo meer producten te verkopen? Dan kan een Tekst Ad wel degelijk beter uitpakken, gezien de prospects direct op de plek zijn waar je ze wilt hebben.

Insight Tag

Is jouw advertentie gericht op het creëren van meer traffic naar je website? Dan is het wel zo fijn om achteraf te kunnen controleren of je advertentie dit ook daadwerkelijk bereikt heeft. LinkedIn heeft hier de handige Insight Tag voor. Dit is een code die je op je website kunt plaatsen om inzichten betreffende je bezoekers te krijgen en rapporten over je marketingcampagne te produceren.

Meten is weten

Misschien wel het belangrijkst van alles, ongeacht of je voor sponsored content of een text ad gaat: meet je resultaten! Het plaatsen van een advertentie kost aardig wat creativiteit en denkwerk, waardoor je misschien geneigd bent om alles na het plaatsen maar te laten komen zoals het is. Ontzettend zonde van je werk, want het gaat er juist om dat je continu blijft meten en verbeteren. Check of je advertentie aanslaat onder jouw doelgroep. Slaat hij niet aan? Breng een verandering aan in je advertentie. Slaat hij nog niet aan? Bekijk de advertentie nog eens goed en doe weer een kleine aanpassing. Door continu te meten, kun je een advertentie creëren die goed aansluit bij je doelgroep en dát is waar je het allemaal voor doet!

Zoek je ondersteuning of wil je gratis tips? Neem gelijk even contact met ons op!