Hét handige stappenplan voor personeel aannemen

 

Als je je eigen bedrijf begint, zijn er allerlei zaken om aan te denken: je product, de marketingstrategie, klanten, samenwerkingen, omzet, winst en ga zo maar door. Een belangrijk punt wat iets later op je pad zal komen is het aannemen van personeel. Hier komt vaak meer bij kijken dan je in eerste instantie verwacht. In dit artikel hebben wij een handig 7-stappenplan voor personeel aannemen voor je opgesteld om je gemakkelijk en snel door het proces van personeel aannemen te leiden.

1.    De Belastingdienst

Het blijft een beladen onderwerp, de Belastingdienst. Ook als je personeel wilt gaan aannemen, dien je contact op te nemen met de Belastingdienst om te laten weten dat je werkgever wilt worden. Voorzie hen van de benodigde informatie en je krijgt formulieren terug die je nodig hebt om de verplichte loonheffing in te kunnen houden van het salaris van je medewerkers.

2.    Functieomschrijving

Oké, je bent nu werknemer en hebt bepaald dat je personeel nodig hebt. Hierbij heb je een functie in je hoofd gecreëerd die uitgevoerd moet worden door een echte topper. Maar.. die functie moet nog vertaald worden naar een pakkende vacature op LinkedIn, Twitter, Facebook of misschien wel een vacaturesite. Met een functieomschrijving zet je op papier waar de werknemer aan moet voldoen. Denk hierbij aan de volgende punten:

  • Werkervaring;
  • Opleiding;
  • Karaktereigenschappen;
  • Arbeidsvoorwaarden;
  • Type contract met aantal uren;
  • Taken en verantwoordelijkheden;
  • Titel van de functie.

Maar vergeet vooral niet de vacature uit te laten stralen wat jij als bedrijf uitstraalt. Je wilt dat iemand bij je komt werken omdat hij of zij je bedrijf, de sfeer en de werkomgeving daadwerkelijk leuk vindt. Als je in je vacature over weet te brengen hoe jouw bedrijf is qua werkomgeving, visie, normen en waarden en uitstraling, is de kans groter dat je iemand treft die goed bij je bedrijf past. Misschien is die werkervaring of opleiding dan ineens iets minder belangrijk!

3.    Check identiteit, BSN en zorgverzekering

Iemand gevonden die geschikt is voor de functie? Dat is al een hele stap! Vergeet nu niet de identiteit te checken van je aankomende medewerker. Controleer het officiële identiteitsbewijs en maak hier een kopie van voor je bedrijfsadministratie zodat je deze tenminste vijf jaar nadat de werknemer is vetrokken nog steeds terug kunt vinden. Zorg daarnaast dat je het BSN-nummer opneemt in je loonadministratie én check of de werknemer een Nederlandse zorgverzekering heeft.

4.    Het contract

De volgende stap van ons stappenplan voor personeel aannemen is het contract opstellen. Maak de arbeidsovereenkomst overzichtelijk qua opbouw en duidelijk qua taal. Lastig te bepalen wat er precies in een arbeidscontract hoort te staan? Dat zijn in ieder geval de volgende punten:

  • Naam en woonplaats van werknemer en werkgever;
  • Datum indiensttreding;
  • Functie die de werknemer gaat bekleden;
  • De duur van het contract;
  • Aantal uren arbeid per dag of week;
  • Duur van de eventuele proeftijd;
  • Hoogte van het salaris. Houd hierbij rekening met het minimumsalaris wat in Nederland geldt;
  • Datum uitbetaling salaris;
  • Vakantiedagen;
  • Net als het minimumsalaris geldt er ook een minimum vakantietoeslag. Dit is ten minste 8% van het bruto jaarloon;
  • Binnen welke CAO de werknemer valt;
  • Opzegtermijn;
  • Locatie waar het werk zal plaatsvinden;
  • Pensioenregeling;
  • Concurrentie- en/of relatiebeding indien van toepassing.

Voel je naast deze punten vrij om zaken toe te voegen die voor jou en jouw bedrijf belangrijk zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan kledingvoorschriften en bepaalde regels waar men zich binnen jouw bedrijf aan dient te houden.

5.    Arbeidsomstandigheden

Een ander belangrijk punt is het bieden van de juiste arbeidsomstandigheden. Dit zijn de verplichte maatregelen betreffende lichamelijke belasting, comfort en psychische werkdruk. Zo mag er niet te zwaar getild worden, er dient gewerkt te worden in een schone werkomgeving en er geldt een maximale psychische druk in veel branches.

6.    RI&E

Onderdeel van de juiste arbeidsomstandigheden is de risico inventaris en organisatie, ook wel RI&E genoemd. Hierin neem je de risico’s op die voor jouw werknemers kunnen gelden en geef je ook aan wat je doet om deze ‘gevaren’ te voorkomen. De RI&E is verplicht om op te stellen als je personeel in dienst hebt.

7.    Verzekeringen

Nu je alles hebt geregeld en jouw werknemer in dienst is, rest je nog twee taken: het afdragen van de sociale verzekeringspremies:

  • Ziektewet;
  • Werkloosheidswet;
  • Wet Inkomen en Arbeid.

En het inhouden van de premie volksverzekering:

  • AOW;
  • Wet langdurige zorg;
  • Algemene nabestaanden wet;

Aan de slag

Als je deze 7 stappen hebt doorgelopen, ben je klaar om aan de slag te gaan! Vergeet niet, bovenstaand zijn de verplichte stappen genoemd. Denk zelf aan het vervolg, zoals een inwerkperiode, introductie en kennismaking met het team en het creëren van een goede werksfeer voor iedereen. Je medewerkers zijn medeverantwoordelijk voor het succes van jouw bedrijf, dus onderschat het belang van hun tevredenheid niet.