Internetmarketing
Een website is niet meer weg te denken uit de huidige marketingstrategie van veel bedrijven. Een website dient om informatie te verstrekken, online zichtbaarheid te creëren, bereikbaar te zijn voor je klanten en verkoop te realiseren. Hoewel iedereen dit weet, zien we dat het vaak ontbreekt aan echte internetmarketing. De websites worden steeds moderner, mooier vormgegeven en hebben gave features, maar waar blijft de focus op de verkoop?
De definitie
Het zou goed kunnen dat de definitie niet goed bekend is. Dat we klanten aan moeten trekken weten we allemaal, vandaar die moderne, hippe websites. Deze zouden de marketing moeten zijn van jouw diensten en/of producten via internet. Maar dit is vaak niet de juiste manier en staat niet voor internetmarketing. Uitstekende internetmarketing houdt het volgende in:
- Een bezoeker moet in eerste plaats op je website terecht komen;
- Deze dient direct te zien wat er gekocht kan worden;
- Vervolgens ziet hij of zij wat het verschil is tussen jou en de concurrent;
- De bezoeker voelt zich aangetrokken tot de website;
- De bezoeker wordt nieuwsgierig;
- Hij of zij wil wat jij aanbiedt;
- Het conversiespoor wordt gevolgd;
- Er wordt op de call-to-action knop geklikt;
- Een verkoop wordt gerealiseerd.
Online propositie
Het begint allemaal met de online propositie. Deze moet sterk en onderscheidend zijn. Prospects bevinden zich op social media, google, pagina’s van concurrenten en hebben andere onlinebronnen waardoor ze bij jouw website uitkomen. Zorg daarom dat als ze op je website komen, ze er volledig worden ingezogen. Let op dat je website niet zomaar een visitekaartje wordt! Een visitekaartje is niet genoeg. Het idee is dat je website dient als een accountmanager. Er moeten verkopen gerealiseerd worden, net zoals dat offline verkopers zorgen voor meer omzet. Zorg daarom dat je de Unique Selling Points duidelijk naar voren laat komen en je uitlegt hoe deze doorgevoerd worden. Er is binnen korte tijd ontzettend veel concurrentie te vinden op internet, dus laat zien waarom men voor jou moet kiezen.
Wie is online naar jouw bedrijf op zoek?
Doelgroep
Wat vaak vergeten wordt, is dat de online doelgroep niet altijd exact dezelfde hoeft te zijn als de offline doelgroep van je bedrijf. Wellicht is deze doelgroep jonger, zoekt men meer gericht op kortingen of op een bepaald segment. Je dient je internetmarketing dan ook aan te passen op de prospects die online bij jou terecht komen.
Zoekwoorden
Zoekwoorden spelen hierbij een grote rol en Google Analytics is een handige tool om inzichten te verkrijgen. Zo helpt het je inzicht te krijgen in de zoekwoorden die leiden tot korte sessies op je website en welke juist leiden tot lange sessies. Lange sessies leiden over het algemeen tot een hogere conversie.
Daarnaast is het mogelijk om te achterhalen op welke zoekwoorden gezocht wordt en Google geeft een indicatie van het gemiddeld aantal zoekopdrachten per maand. Uiteindelijk is het de bedoeling dat je een zoekwoordonderzoek uitvoert. Met de resultaten van dit onderzoek bouw je verder aan je website en je landingspagina’s en zorg je ervoor dat je landingspagina’s SEO-technisch goed in elkaar zitten.
Aansprekende tekst
Niet iedereen wordt aangesproken door dezelfde manier van adverteren of schrijven. Let op dat de manier hoe jij prospects aanspreekt, overeenkomt met de eerder bepaalde online doelgroep. Als deze niet overeenkomt, is er een grote kans dat bezoekers snel ‘bouncen’, terwijl ze juist langer op je website blijven hangen als ze wel aangetrokken worden door wat ze hier aantreffen.
Conversie
De kans op een goede conversie verhogen, wordt mogelijk gemaakt door je unieke online propositie te creëren en je te focussen op de online doelgroep. Zo worden de juiste mensen tot je website aangetrokken en wordt het makkelijker ze tot een verkoop over te laten gaan of een lead te genereren. Maar hoe zorg je voor een goede conversies?
- Volg bovenstaande stappen;
- Maak conversiepaden voor prospects;
- Bied gratis tips zoals een whitepaper of kennismakinggesprek aan op je website zodat bezoekers blijven hangen en getriggerd worden;
- Doe A/B-testen;
- Blijf continu testen, verdiepen in de doelgroep en aanpassen.
Van basis tot complete website
Als de basis goed is, kun je doorpakken naar een compleet doorgevoerde online marketingstrategie voor je website. Zorg dat alles in evenwicht is met elkaar. De header moet goed zijn, de call-to-action button sterk, maar niet te schreeuwerig, de tekst moet aanspreken, de uitstraling moet prettig zijn en de website moet betrouwbaar ogen. Alle elementen die op jouw website terug te zien zijn, dienen met elkaar in evenwicht te staan om bezoekers tot aankoop over te laten gaan. Zorg dat je je onderscheidt van de concurrentie en leer je doelgroep kennen. Pas je website op hen aan blijf testen om je website te kunnen optimaliseren en internetmarketing volledig door te kunnen voeren.
Wil je gratis tips of even brainstormen? Geef ons dan een belletje op +31 850 002 0247 of stuur ons een mailtje naar info@leadplaats.nl en we helpen je graag!