Een app op de markt brengen

Tegenwoordig zijn er veel bedrijven bezig met het ontwikkelen van een app. Eerder schreven we een artikel over de opties die er zijn en de voor- en nadelen die je dient af te wegen alvorens te beginnen aan dit traject. Als er gestart is met de ontwikkeling van de app, wordt er vaak niet meer nagedacht over de marketing bij het lanceren van de app. Terwijl dit juist een van de belangrijkste stappen is. Dit dient tegelijk met het ontwikkelen van de app te beginnen. Wij geven je een aantal tips om je op weg te helpen bij het op de markt brengen van je app!

 

Definieer je doelgroep en kijk naar de concurrentie

Als het goed is, heb je dit al gedaan bij het ontwikkelen van je app, maar het is belangrijk dit ook door te voeren bij de marketing en lancering. Kijk naar de behoeften, het gedrag en het karakter van de mensen die geïnteresseerd zijn in jouw app en pas hier jouw marketing op aan. Daarnaast is het altijd goed te kijken naar hoe de concurrentie een soortgelijke situatie heeft aangepakt en hoe de klanten hierop gereageerd hebben. Wat was een succes en wat sloeg juist helemaal niet aan? Probeer hierop in te spelen en zorg dat jouw acties beter zijn dan de succesvolle acties van je concurrent.

 

Kies je releasedatum bewust

Het is natuurlijk het leukst om je app direct in de Appstore te zetten zodra deze af is, maar dit is marketingtechnisch niet de slimste zet. Kies je releasedatum bewust en maak je doelgroep warm voor de officiële release. Je kunt al informatie vrijgeven over wat de mogelijkheden zijn met de app en hoe hij je klant gaat helpen met hetgeen waar zij behoefte aan hebben. Zorg wel dat je dit waar kunt maken! Negatieve recensies omdat je dingen beloofd hebt die niet waar zijn, kun je niet gebruiken.

 

Maak een uitstekende Appstore pagina

Dit is hét moment dat je prospects de App kunnen aanschaffen. Op deze pagina is het cruciaal dat alles de prospect aanspreekt. Denk daarom goed na over de volgende zaken:

 

  • Afbeeldingen en video’s moeten weerspiegelen wat je app inhoudt;
  • Afbeeldingen en video’s dienen van hoge kwaliteit te zijn;
  • Zorg dat de woorden die je gebruikt relevant zijn. Doe hiervoor onderzoek naar de meest gebruik te zoekwoorden van jouw doelgroep en gebruik deze in je titel en beschrijving;
  • Investeer tijd in het opzetten, testen en verbeteren van je pagina in de Appstore. Vergeet nooit dat dit de plaats is waar je prospects direct tot klanten gemaakt kunnen worden.

 

Creëer een naam voor je app

Lijkt misschien zelfsprekend, maar grote kans dat je door alle ontwikkelingen nog nooit echt over een goede naam hebt nagedacht. De meeste klanten gebruiken de zoekfunctie om bij een app terecht te komen, dus het is cruciaal dat de naam van jouw app overeenkomt met de zoekopdracht van de klant. Een aantal tips:

 

  • Kies een korte, eenvoudige en unieke naam;
  • Voeg alleen de meest belangrijke kenmerken toe aan de titel;
  • Gebruik geen (delen van) namen van bekende apps om bekendheid of meer omzet te genereren. Ten eerste is dit niet toegestaan dus je loopt het risico dat je app van de Appstore afgehaald wordt. Ten tweede zullen klanten teleurgesteld zijn als ze iets heel anders aan hebben geschaft dan in de titel vernoemd staat;
  • Gebruik de juiste zoekwoorden in de naam van je app;
  • Blijf bij de naam die je gekozen hebt. Continue veranderingen leiden tot verwarring bij prospects en dragen niet bij aan de naamsbekendheid.

 

Beschrijf de app duidelijk

1.     De ruimte

Er is ruimte om een beschrijving van je app te geven, gebruik deze wijselijk. Hiermee bedoelen we dat het een goede keus kan zijn alle ruimte te gebruiken die de Appstore je geeft, mits deze goed in wordt gericht. Gebruikers zien in eerste instantie namelijk alleen de eerste drie zinnen die je hebt geschreven, daarna moeten zij op ‘meer’ klikken om meer informatie te zien. Of zij doorklikken is dus erg afhankelijk van de eerste drie zinnen. Stel jezelf de volgende vragen:

 

  • Wat maakt mijn app uniek?
  • Welk deel uit mijn app trekt de aandacht?
  • Wat willen gebruikers zien van mijn app?

 

Beantwoord deze vragen en gebruik ze om het eerste gedeelte van de beschrijving te formuleren.

 

2.     Het platform

Het is platformafhankelijk welk effect je beschrijving zal hebben. De Apple Appstore neemt de beschrijving namelijk niet mee in het algoritme van de zoekresultaten, terwijl de Google Playstore dit wel doet. Desalniettemin worden prospects in de Apple Appstore wel beïnvloed door de beschrijving, dus onderschat de kracht van de beschrijving nooit. Komt je app in de Google Playstore? Dan is het aan te raden je beschrijving te optimaliseren met de juiste zoekwoorden omdat dit invloed heeft op het algoritme van de zoekresultaten in de store.

 

Gebruik je eigen kanalen om de app te promoten

Als je bedrijf over een eigen website of misschien wel over een blog of Youtubekanaal beschikt, is dit de manier om je app te promoten. Ook social mediakanalen als Facebook, Instagram en LinkedIn waarop je trouwe volgers hebt, kunnen goed ingezet worden. Daarnaast is e-mailmarketing een slimme manier om je klanten op de hoogte te houden van de ontwikkelingen. Kies een aanlooptijd waarin je om de zoveel tijd nieuwe, pakkende content plaatst om de prospects nieuwsgierig te maken. Vergeet niet waar mogelijk je klanten persoonlijk aan te spreken en een call to action toe te voegen.

 

Voorbereiding

Je app ontwikkelen neemt zoveel tijd in beslag, dat het op de markt brengen van de app er haast bij in zou schieten. Het keywoord gedurende dit proces is voorbereiding. Als je begint met nadenken hoe je app in de Appstore te promoten als de app al af is, ben je te laat. Dit moet gedaan worden tijdens het ontwikkelen. Denk goed na over wat je wilt uitstralen, wie je doelgroep is, wat gepaste afbeeldingen zijn en hoe je de app omschrijft. Bekijk daarnaast de voor- en nadelen van de verschillende platforms en ga hier goed mee om. Vergeet tot slot niet je eigen kanalen te gebruiken om je app onder de aandacht te brengen. Een goede voorbereiding is het halve werk en creëert de juiste mogelijkheden om jouw app op de markt te brengen.

Wil jij een app laten bouwen en vrijblijvend brainstormen over het vermarkten van je app? Geef ons dan een belletje op +31 850020247 of stuur eens een mailtje naar info@leadplaats.nl en we helpen je graag.