Eerst geven, dan ontvangen: dat is kortgezegd wat content marketing doet. Het is het maken en vervolgens publiceren van goede content voor prospects, met als doel ze tot een koop over te laten gaan. Dit gebeurt zonder direct een product of dienst aan te bevelen, maar door op een leuke, gepaste en aantrekkelijke manier een oplossing te geven op de vragen van de doelgroep. In dit artikel lichten we het belang van content marketing uit en laten we zien hoe je dit zelf kunt gaan uitvoeren.

Vroeger en nu

Voorheen werd content marketing gezien als een vrij betekenisloze vorm van marketing. Er werden teksten gedeeld met iedereen die het maar wilde lezen over allerlei verschillende onderwerpen. Tegenwoordig betekent het iets heel anders.

Goede content kan ervoor zorgen dat prospects in aanraking met je bedrijf komen. Het is een essentiële manier om ze naar je website te leiden, te kunnen zorgen dat ze daar blijven hangen en het liefst nog een of meerdere malen terugkeren. Content marketing is een nieuwe, indirecte vorm van adverteren. Het idee erachter is dat niet jij naar de klant opzoek gaat, maar andersom. Prospects zijn tegenwoordig zelfstandig op zoek naar informatie en komen vervolgens op jouw blog, website, video of vlog uit.

Push en pullmarketing

Een ander verschil in hoe de marketing er vroeger aan toe ging en hoe het nu steeds meer wordt toegepast, is te zien aan het gebruik van push- en pullmarketing. Verkoop vond voorheen voornamelijk plaats door pushmarketing: advertenties, reclames op tv en koude acquisitie. Dit allemaal met als direct doel verkoop te realiseren. Tegenwoordig zien we een stijgende lijn in het gebruik van pullmarketing, waarbij de klant zelf op zoek is naar een product. Contentmarketing is een uitstekende manier om in te spelen op deze vraag met internet als het perfecte kanaal. Door interessante content te publiceren gericht op de behoeften van jouw doelgroep, komen zij op jouw website terecht.

Uitvoeren van content marketing

Maar hoe gaat het in zijn werk, de uitvoering van content marketing? Er zijn vier belangrijke stappen die je dient te nemen alvorens content te gaan delen:

1.     Bepaal je doelgroep

Niet iedereen wordt aangetrokken door dezelfde content. Bepaal eerst je doelgroep voordat je content gaat delen. Ga dan ook uit van de wensen en behoeften van de doelgroep en niet de wensen en behoeften van je eigen bedrijf. Content wordt gedeeld voor de doelgroep, zij moeten het interessant vinden en zij moeten uiteindelijk bij je gaan kopen.

2.     Zoek de problemen

De klant gaat online op zoek naar een oplossing op het moment dat hij een bepaald probleem heeft. In plaats van hem gelijk te overdonderen met de producten die jij verkoopt, kun je hem beter helpen zijn probleem op te lossen. Zoek daarom eerst uit welke problemen jouw doelgroep heeft en voor welke problemen jij een oplossing kunt bieden. Schrijf de oplossingen uit in boeiende, relevante artikelen, maak een leuke vlog of een duidelijke video. Zorg daarnaast dat deze content vindbaar is door je website te optimaliseren voor zoekmachines.

Voorbeeld

  • Prospect vraagt zich af hoe zijn bedrijf kan groeien door middel van internetmarketing
  • Prospect typt in Google de vraag: ‘Hoe door gebruik van internetmarketing groeien met mijn bedrijf?’
  • nl komt bij de zoekresultaten naar voren met een bruikbaar artikel over internetmarketing
  • Prospect leest het artikel en ziet vervolgens nog een artikel over conversieoptimalisatie en klikt door
  • Op dit moment zijn de vraagstukken grotendeels beantwoord en is de prospect getriggerd
  • nl vraagt om een e-mailadres en heeft een call-to-action button die kan leiden tot verkoop

3.     Verkoop jezelf

Het is in eerste instantie niet je product wat je nu moet gaan verkopen, maar jezelf. De klant moet vertrouwen krijgen in jouw bedrijf en jouw content. Zorg dat de informatie die je deelt up-to-date is, gericht is op je doelgroep en duidelijk maakt waar jij als bedrijf voor staat. Zo ziet de prospect dat jij kennis van zaken hebt en hij bij jou aan het juiste adres is.

4.     Blijf gepaste content plaatsen

Omdat de prospect niet direct komt om een product te kopen, maar eerder om een oplossing voor een product gerelateerd probleem te vinden, is de kans groot dat hij niet direct naar je terugkomt. Dat hoeft dan niet te liggen aan dat je jezelf niet goed verkocht hebt, maar kan veroorzaakt zijn doordat je zijn probleem al op hebt gelost. Echter komt het vaker voor dat de klant meer vragen rondom een bepaald onderwerp heeft. Zorg er daarom voor dat je voldoende aansluitende content hebt, waardoor je prospect terugkeert naar je website.

5.     Zorg voor klantenbinding

In de vorige stappen heb je langzaam gezorgd voor klantenbinding. Om dit proces af te maken, kun je nog wat extra acties ondernemen:

  • Relevante interne links plaatsen in je artikel zodat de prospect makkelijk bij meer nuttige informatie komt;
  • De prospect in laten schrijven voor de nieuwsbrief;
  • De prospect gratis een whitepaper laten downloaden waarbij hij zijn gegevens achterlaat;
  • De prospect aansporen je bedrijf te volgen op social media.

Deze acties vergroten de kans dat prospects veranderen naar klanten en er een klantenbinding ontstaat.

De waarde van content

Er kan geconcludeerd worden dat de waarde van content erg hoog is. Hoewel het een indirecte manier van reclame maken is, kan het een zeer waardevolle manier zijn, mits goed uitgevoerd. Het belangrijkste punt is altijd te blijven denken vanuit het oogpunt van de klant. Kom zoveel mogelijk over de doelgroep te weten, achterhaal wensen, behoeften en problemen om zo via content marketing een verkoop te kunnen realiseren.