Reguleren van Inbound leads: zo doe je dat!

Inbound Leads zijn leads die jou vinden voordat jij hen vindt. Potentiële klanten laten hun gegevens achter op je website of komen naar jou toe met de vraag of je ze kunt bellen. Klinkt als de ideale situatie, potentiële klanten die zich bij je aanmelden zonder dat jij er directe moeite voor moet doen. Maar Inbound Leads komen onverwacht, met pieken en dalen en in bergen of soms juist als kleine druppeltjes, ongeacht wat jij met je sales of marketing aan het doen bent. De onvoorspelbaarheid leidt tot onzekerheid en onregelmatigheid in de financiële situatie. Gelukkig zijn er manieren om meer voorspelbaarheid en regelmaat te creëren zodat je Inbound Leads beter gereguleerd kunnen worden.

Methoden voor Inbound Marketing

Er zijn verschillende methoden om Inbound Marketing te laten slagen. Al deze methoden ondersteunen elkaar en slechts een aantal van de methoden toepassen zal dus ook niet tot het gewenste resultaat leiden. Wij adviseren om alles toe te passen, maar wel in de juiste volgorde en met de juiste prioriteit.

1.    Mond tot mondreclame

Blije klanten zijn de beste bron van Inbound Leads en de simpelste manier van marketing. Als klanten blije jouw product of dienst aanraden aan vrienden, familie en collega’s laten ze zien je te vertrouwen. Het vertrouwen wat jouw klant en zijn naasten met elkaar hebben, wordt nu overgedragen naar jou. Dat is wat je wilt: een vertrouwensband.

Online kun je de snelheid van mond tot mondreclame verhogen door zelf de eerste stap te nemen. Start een gesprek met je nieuwe prospect, doe zelf ook aan mond tot mondreclame en ga gesprekken met nieuwe mensen aan, ongeacht of er een directe link is tussen jouw diensten en de vraag die zij hebben. Wie weet hebben zij wel een hele grote familie die op zoek is naar jou! Of slechts een rijke suikeroom, ook voldoende.

2.    Gratis producten en/of diensten

Vroeger was het ondenkbaar om producten of diensten gratis te delen met potentiële klanten. De concurrentie zou hier te veel van opsteken en de verkopers zouden niet voldoende te bieden hebben om op een prospect in te kunnen gaan.

Tegenwoordig zijn er ontzettend veel bedrijven die gratis producten of diensten weggeven. Als er binnen jouw bedrijf een manier is om een gedeelte van je service te pakken wat bruikbaar is en gratis aangeboden kan worden, doe dat dan! Je zult zien dat dit je beste sales tool zal worden en gegarandeerd voor meer leads zal zorgen. Denk bijvoorbeeld aan de volgende opties:

  • Whitepaper;
  • Webinar;
  • Analyse;
  • Training en cursus;
  • Organisatie/educatie/website tools;
  • Consult;
  • Proefperiode;
  • Proefproduct.

3.    Search Engine Optimization

Dit kost veel tijd en geduld, maar als het goed gedaan wordt, is SEO de manier om alle andere methoden rondom Inbound Leads ook goed te kunnen uitvoeren. Voor SEO is het nodig onderzoek te doen naar zoekwoorden en de zoekmachine te monitoren en te optimaliseren. Als je dit goed doet, kunnen PR, social media, blogs en vlogs je Search Engine Optimization ondersteunen zonder dat hier een dure SEO-consultant voor nodig is en zonder dat je je alleen maar hoeft te focussen op SEO.

Zolang je doorgaat met het juist uitvoeren van Search Engine Optimization zal je zien dat het aantal leads iedere maand blijft toenemen. Zo lang je maar goede content blijft plaatsen en slimme links bouwt!

4.    E-mail en lead nurturing

E-mail marketing is nog steeds een van de belangrijkste online marketingtechnieken om nieuwe leads te creëren. Over lead nurturing schreven we eerder een artikel waarin het belang hiervan naar voren is gekomen. E-mail marketing is belangrijk om je producten te promoten, klanten op de hoogte te brengen van acties, webinars en andere (online) evenementen. Het minimale wat je e-mailsysteem zou moeten doen is in ieder geval je klanten op de hoogte houden van gave, nieuwe content en ze uit te nodigen voor evenementen.

5.    Webinars

Webinars zijn een uitstekend voorbeeld van lead nurturing. Door webinars leren klanten van je, ze komen terug, je krijgt interactie en het leidt tot mond tot mondreclame. Webinars gaan niet zozeer om de verkoop, maar hebben het doel om mensen iets te leren. Vind daarom uit wat jij als bedrijf te leren hebt aan je klanten en deel dit in een webinar.

Webinars creëren vertrouwen en laten tegelijkertijd zien wat jij als bedrijf allemaal kunt en doet om jouw klanten te helpen. Jouw bedrijf hoeft echter niet altijd de hoofdrol te spelen. De ideale situatie? Als je klanten voor jou komen presenteren over hun ervaringen en wat ze van jouw bedrijf geleerd hebben.

6.    Betalen per klik

Ook dit kan een hele effectieve manier zijn om Inbound Leads te genereren. Sommige grote bedrijven die met simpele producten werken hebben de cost per click methode als primaire online marketing activiteit. Echter, als er met complexere producten gewerkt wordt, zien we al snel dat het betalen per klik wisselende resultaten oplevert. Hoe meer de relatie tussen jou en je klant is ontstaan door vertrouwen en educatie, hoe vaker de cost per click-methode niet leidt tot meer klanten.

Wanneer de methode voor jou wel werkt, moet je oppassen dat de leads die op deze manier binnenkomen niet gaan voelen als ‘gratis’ leads. Je hoeft er immers niets meer voor te doen, ziet de kosten niet direct ontzettend toenemen en krijgt wel leads binnen. Maar blijf altijd alert op de resultaten, want je betaalt flink voor alle kliks, terwijl er misschien relatief weinig resultaten binnen komen!

7.    Social Media

Dit is misschien niet de beste manier om direct Inbound Leads te genereren, maar ondersteunt de andere methoden wel ontzettend. Social Media geeft je bedrijf een gezicht en biedt mogelijkheid tot persoonlijke interactie. Als sales en marketing samenwerken en een goede online marketingcampagne opzetten waarin een product of dienst gepromoot wordt, kan social media wel degelijk een krachtig kanaal zijn.

Doe niet alles in één keer

Doe juist minder dingen en doe ze goed. Kies een aantal van bovengenoemde methoden uit die voor jouw bedrijf werken en focus hierop. Krijg ervaring, bekijk de resultaten, vraag feedback en analyseer voordat je begint met meer en meer activiteiten. Door klein te beginnen, zal je zien dat het resultaat groot wordt en dat je de Inbound Leads weet te reguleren.