Lead nurturing voor het MKB, wat kan ik ermee?

Veel mensen denken dat lead nurturing alleen weggelegd is voor grote bedrijven, maar juist het MKB kan grote stappen maken door lead nurturing toe te passen. Iedereen bevindt zich tegenwoordig online, ook jouw potentiële klanten. In plaats van ze warm te maken op beurzen, met advertenties en posters, maak je potentiële klanten nu warm door relevante content met ze te delen. Het idee is om op deze manier leads te genereren. Maar nog te vaak zitten de marketing en sales met leads waar ze niets mee kunnen. Door lead nurturing toe te passen, zorg je voor kwalitatieve leads waar je echt wat mee kunt!

 

Wat is lead nurturing precies?

Het klinkt als een nieuwe trend, maar het is eigenlijk iets wat al zo lang bestaat als dat er over marketing en sales nagedacht wordt. Het is het proces van het ontwikkelingen van een relatie met potentiële klanten in elke stap van de sales funnel en elke stap van de klantreis. Hierbij wordt geluisterd naar de behoeften van de klant en ingespeeld op de behoeften die zij per moment hebben. Op deze manier verhoog je de conversie van lead naar klant.

 

Kenmerken lead nurturing

De omschrijving klinkt wellicht wat breed en dat is het ook. Lead nurturing is een proces wat zowel breed als diep gaat en wordt gekenmerkt door de volgende zaken:

  • Er zit een gedachte achter de acties die gedaan worden;
  • Er worden meerdere kanalen gebruikt voor de uitvoering;
  • De boodschap is altijd relevant en komt op het juiste moment;
  • Het doel is om een probleem wat door de prospect ervaren wordt, op te lossen;
  • De relatie tussen je bedrijf en prospect wordt versterkt.

 

Content

Bij lead nurturing wordt informatie gedeeld met potentiële klanten op het moment dat zij hier behoefte aan hebben. Eerder hadden we het over belang van content marketing en dat belang komt ook bij lead nurturing weer naar voren. Klanten gaan tegenwoordig zelf op zoek naar wat ze nodig hebben en zijn zich steeds meer bewust van de push-marketing waarmee zij beïnvloed worden. De populariteit van content marketing is des te meer gegroeid en weet je bedrijf een stem te geven. Door op het juiste moment de juiste content met de juiste doelgroep te delen, worden zij getriggerd, blijven ze op je website hangen en zijn ze eerder geneigd tot een koop over te gaan.

 

Lead nurturing toepassen in de praktijk

Bij iedere organisatie, ieder merk en elk publiek hebben leads een andere waarde. Om leads te beoordelen, geldt dan ook niet één stappenplan wat werkt voor iedereen. De basis is wel te benoemen in twee stappen die voor elke organisatie gelden.

 

1.     Lead match

In eerste instantie denk je misschien dat je elke lead wilt, maar het is wel handig om te zorgen dat je een lead match hebt alvorens je de lead als een SQL kwalificeert. Denk hierbij aan de volgende punten:

  • Tijd: heeft de lead voldoende tijd om de dienst door jou uit te laten voeren?
  • Budget: kan de lead jou wel betalen?
  • Bevoegdheid: is de lead bevoegd om jou als partij te kiezen?
  • Behoefte: welke behoefte heeft de lead en sluit die behoefte aan bij wat jij biedt?
  • Bedrijf: sluit de omvang, branche, locatie van de lead etc. aan bij wat jij biedt?

2.     Lead beoordeling

Nu je hebt gezien dat je een match bent met je lead, is het tijd om de lead te beoordelen. Want hoe groot is de kans eigenlijk dat hij later klant gaat worden? Om daarachter te komen kun je zijn gedrag volgen en dit aan de hand van punten beoordelen.

 

Voorbeeld

  • Bezoek aan je website – 1 punt
  • Pagina met prijzen bezoeken – 6 punten
  • Video bekijken – 3 punten
  • E-mail met vraag sturen – 10 punten
  • Blog lezen – 2 punten
  • Status liken – 2 punten
  • Status delen – 8 punten
  • Bezoek aan je social media account – 1 punt
  • Whitepaper downloaden – 3 punten
  • Inschrijven voor de nieuwsbrief – 5 punten
  • Zoekopdrachten met de bedrijfsnaam – 10 punten

 

Door het gedrag te achterhalen en de bijbehorende punten op te tellen, kun je gemakkelijk onderscheid maken in leads die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn en degenen die dat niet zijn.

Ook het MKB doet aan lead nurturing

De sales funnels worden steeds langer, klanten ontwikkelen meer zelfstandigheid en worden zich continu bewuster van de rol die marketing speelt in ons leven. Lead nurturing is daarom een proces wat nodig is om boven water te blijven, ook in het MKB. Door te kijken of de lead een match is en vervolgens een beoordeling te geven, kun je lead nurturing toepassen op de juiste personen. Dit zorgt voor leads van hoge kwaliteit met een grote kans om te converteren naar klant.

Wil jij weten wat lead nurturing voor jouw bedrijf kan betekenen? Stuur vrijblijvend een mailtje of bel eens naar 085 0020247 en wij helpen je verder!