WhatsApp Business

Het werd al veel zakelijk gebruikt als klantenservice: WhatsApp. Bekende bedrijven als vliegtuig- en verzekeringsmaatschappijen, detailhandel, gemeenten en banken gebruiken het kanaal al sinds enige tijd om alle vragen van hun klanten te beantwoorden. Echter mocht Whatsapp niet gebruikt worden voor commerciële doeleinden. Veel bedrijven die naast klantenservice aan verkoop deden, deden dit dus illegaal. Sinds kort is er WhatsApp Business, speciaal ontworpen om door bedrijven gebruikt te worden. We leggen je uit hoe dit werkt.

Het gebruik van WhatsApp

Het verschil tussen persoonlijk en zakelijk gebruik, merk je direct bij het verifiëren van het telefoonnummer. Met een zakelijk account is het naast een mobiel telefoonnummer namelijk mogelijk gebruik te maken van een vast telefoonnummer. Daarnaast kun je de bedrijfsnaam invoeren en een logo toevoegen.

Extra info

Een voordeel aan het gebruik van WhatsApp Business is dat je veel extra informatie kunt verwerken in je profiel. Bij je instellingen kunnen de volgende zaken worden aangeven:

  • Locatie aan de hand van een plattegrond;
  • Het adres;
  • Categorie, bijvoorbeeld zakelijke dienstverlening;
  • Ruimte voor een algemene boodschap voor je klanten, bijvoorbeeld extra informatie over je bedrijf of een tijdelijke actie;
  • Bedrijfswebsite;
  • E-mailadres;

Zo hoeven (potentiële) klanten niet meer naar je website te gaan om je contactgegevens en locatie te achterhalen, maar kunnen ze dit simpelweg terug vinden in je profiel.

Whatsapp_BusinessStatistieken

Ook biedt WhatsApp Business de mogelijkheid om je statistieken in te zien. Dit werkt niet optimaal, want er is op dit moment nog vrij weinig te bekijken. Je ziet hoeveel berichten je verzonden hebt, hoeveel er aangekomen zijn, hoeveel er daadwerkelijk gelezen zijn en hoeveel berichten je zelf ontvangen hebt. Hier kan je nog niet erg veel mee, maar WhatsApp zegt de opties in de toekomst uit te gaan breiden.

Snel en efficiënt werken

Daarnaast worden een aantal handige opties geboden die het snel en efficiënt werken bevorderen:

  • Standaard snelle antwoorden: erg handig als je vaak dezelfde antwoorden stuurt. Denk hierbij aan bevestigingen of dankantwoorden. Maar ook vormen van online marketing kunnen gemakkelijk verzonden worden via deze functie.
  • Standaard introductie: ter begroeting van een nieuwe klant of een klant waar al twee weken geen interactie mee is geweest.
  • Bericht bij afwezigheid: makkelijk als je bedrijf tijdelijk gesloten is door vakantie of als klanten buiten openingstijden contact met je opnemen. Ook dit bericht kun je personaliseren en laten verschijnen bij de klant wanneer je afwezig bent.

WhatsApp Business voor sales en marketing

Voor jouw sales- en marketingafdeling kan WhatsApp Business handig zijn om tijdelijke acties van je bedrijf te verspreiden. Denk hierbij aan creatieve, korte en bondige reclame met jouw logo en een leuke aanbieding. Prospects kunnen op dit bericht klikken, komen op jouw website terecht waar je ze producten en/of diensten zien en kunnen gebruik maken van de korting.

Daarnaast kun je snelle en persoonlijke klantenservice verlenen, wat je bedrijf een positief imago geeft. Zorg voor persoonlijke, doelgerichte berichtjes die je klant een duidelijk antwoord geven op de vraag. Tip: hebben ze een vraag over een bepaald product? Link de prospects na het beantwoorden van die vraag gemakkelijk door naar aansluitende producten die ze misschien ook willen kopen.

Van MKB tot multinationals

WhatsApp Business staat nog in de kinderschoenen. Er liggen veel mogelijkheden open die met deze versie niet gebruikt kunnen worden. Denk aan het verlenen van proactieve service, (toesturen van tickets, toegangskaarten, herinneringen etc.) en het communiceren op grote schaal met meerdere gebruikers op één account. Vooralsnog is het kanaal alleen geschikt voor bedrijven in de MKB-sector, maar naar verluid zal WhatsApp Business zich ontwikkelen tot een kanaal waar multinationals ook veel aan zullen hebben.

Wat kost WhatsApp Business?

Op dit moment kost het nog niets. Dat heeft te maken met het feit dat de functies nog niet dermate speciaal zijn en ook niet op grote schaal door multinationals gebruikt kunnen worden. Tegen de tijd dat het meer uitgebreid is en voor alle soorten bedrijven toegankelijk wordt, zal WhatsApp Business betaald worden.

 

Wil jij weten hoe je door middel van Whatsapp Business meer leads kan genereren? Neem gelijk even contact met ons op!