Eerder schreven we een artikel over het aannemen van personeel. Hiermee is de eerste stap gezet, maar je hebt nog een hoop te doen: het inwerken van sales personeel. Vooral als je in de sales zit is het belangrijk dat jouw salestopper een grote bijdrage levert aan de groei van jouw bedrijf en dat begint bij het inwerken. We horen regelmatig dat alles na een paar dagen op sleeptouw nemen wel geregeld is en de nieuwe medewerker zelf aan de slag kan. In dit artikel vertellen we je waarom dit niet het geval is en lees je alles over het goed inwerken van sales personeel.

Alles op orde maken

Weet je nog dat je zelf voor het eerst een nieuw bedrijf binnen stapte? Kwam je toen in een warm bad terecht waar alles netjes op orde was? Of belandde je in een rommeltje en waren veel dingen nog niet voor je uitgezocht? In het eerste geval heb je geluk gehad. Het is ontzettend fijn om als nieuweling in orde en rust binnen te komen en goed begeleid te worden. Dit biedt je een goede basis en een dosis zelfvertrouwen. Naast dat het fijn is, is het voor beide partijen ook van groot belang als je kijkt naar prestaties en de omzet.

Regel de basis

Dit zijn zaken als een eigen werkplek met benodigdheden waaronder computer, laptop, telefoon en schrijfmateriaal. Vergeet ook niet een e-mailadres aan te maken en toegang te verlenen tot bepaalde bestanden en interne websites met functionerende wachtwoorden. Ook een handleiding of catalogus waarin de benodigde informatie teruggevonden kan worden doet wonderen.

Het inwerken

Het inwerken van sales personeel is tijdrovend, maar wel een waardevol proces wat het best aan de hand van onderstaande stappen doorlopen kan worden:

1.     Wat zijn de verwachtingen?

Het kan zijn dat beide partijen ondanks de vacature en de gehouden gesprekken een ander beeld hebben van wat er van de functie verwacht wordt. Een laatste gesprek specifiek gericht op de verwachtingen dient plaats te vinden voordat de medewerker begint. Afhankelijk van het type bedrijf kan dit formeel afgerond worden met afspraken op papier, maar vaak voldoet het eerder getekende contract en deze mondelinge afspraken ook.

2.     De bedrijfscultuur

Ieder bedrijf is anders. Hoewel de nieuwe salesmedewerker vanzelf zal merken hoe het er in jullie bedrijf aan toe gaat, is het wel fijn als iemand hem of haar op een informele manier de ongeschreven regels vertelt. Denk hierbij aan de dingen die in jullie bedrijfscultuur belangrijk zijn qua normen, waarden en sociale omgang. Het zou toch jammer zijn als hij of zij de ‘golden hours’ gebruikt voor eigen administratie terwijl de rest aan het knallen is om nieuwe klanten binnen te halen.

3.     Hoe ziet het kantoor, de medewerkers en de werkplek eruit?

Loop een rondje, stel de collega’s voor en bespreek de afdelingen. Het werkt prettiger als iedereen de nieuwe medewerker alvast een keer gezien heeft en andersom. Een overzicht van wie op welke afdeling zit, wat de afdelingen uitvoeren en hoe de eigen werkplek eruitziet is fijn voor je nieuwe collega. Dit geeft zelfvertrouwen om zelf actie te ondernemen bij werk gerelateerde maar ook sociale vragen.

4.     Planning voor het inwerken

Zorg dat er voor jezelf en de medewerker een planning ligt voor de inwerkperiode. Zo weten beide partijen waar ze aan toe zijn en is stapsgewijs de vordering te meten. Er kunnen geen zaken vergeten worden en er is altijd iets om op terug te vallen.

5.     Het inwerken van sales personeel

Nu begint het pas echt. Dit is een ontzettend belangrijke periode waarvan de waarde vaak onderschat wordt. Voor het inwerken van sales personeel zijn het niet alleen de bovenstaande stappen plus het uitleggen van de praktische zaken. Het is het continu:

  • Meten van de vooruitgang;
  • Gesprekken voeren;
  • Vragen stellen;
  • Oefenen;
  • Trainen;
  • Verbeteren.

Blijf je beseffen dat deze persoon iemand kan worden die de omzet enorm laat stijgen, maar dat dit nooit vanzelf gaat.

Niet vergeten!

Een fijne werkomgeving draagt bij aan het succes van jouw nieuwe salestopper. Geef ook tijd en ruimte voor ontwikkeling op sociaal gebied door bijvoorbeeld een borrel of een lunch te organiseren. Blijf niet constant informatie zenden in de hoop dat alles er zo snel mogelijk in gaat, maar neem de tijd en wissel af met leuke, luchtige werkzaamheden. Dit geeft uiteindelijk het snelst het beste resultaat en dat is waar je het allemaal voor doet!

 

Zoek je ondersteuning bij de zoektocht naar goede sales professionals? Neem gelijk even contact met ons op!